APK-Keuring voor zaadballen

Datum: 28 januari 2016

Zelfonderzoek essentieel

APK-Keuring voor zaadballen

Als zaadbalkanker op tijd wordt ontdekt, is de genezingskans meer dan 95 procent. Op Wereldkankerdag pleit Stichting Zaadbalkanker daarom voor een APK-keuring bij jongemannen, oftewel de “Algemene Periodieke Kloten-keuring”.

Mark Rutte over zelfonderzoek. Kijk op Youtube naar APK-keuring voor zaadballen
Mark Rutte over zelfonderzoek. Klik op de afbeelding en start het filmpje.

Stichting Zaadbalkanker was opdrachtgever voor een grootschalig communicatieproject van studenten van het ROC Amsterdam. Zij kregen opdracht zelfonderzoek bij jongemannen onder de aandacht te brengen. De studenten maakten het filmpje ‘APK-keuring voor zaadballen’ waarin minister-president Mark Rutte figureert. Stichting Zaadbalkanker ontwierp al eerder de App 'Check your Friends' die jongeren helpt bij het checken van hun zaadballen en waarmee zij hun vrienden kunnen ‘uitdagen’ hetzelfde te doen.

Zaadbalkanker groeit dubbel zo hard

Zaadbalkanker is de meest voorkomende kanker bij mannen tussen de 15 en 35 jaar. Nu zijn dat in Nederland 764 mannen per jaar. Dit is een stijging van 15 procent in 5 jaar. Andere kankersoorten kenden een stijging van 'slechts' 6 procent in dezelfde periode. Dit blijkt uit recente cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland. Deskundigen weten niet waarom het aantal jongemannen met zaadbalkanker zo sterk stijgt.

Wereldkankerdag

Het doel van Wereldkankerdag, elk jaar op 4 februari, is aandacht te vragen voor kanker en wat we er tegen kunnen doen. Vroege ontdekking van kanker is een belangrijk onderwerp van Wereldkankerdag 2016. Voor de meeste kankersoorten geldt immers: hoe eerder je het ontdekt, des te groter de genezingskans, zo ook voor zaadbalkanker. "Als de ziekte zich heeft uitgebreid is bestraling en/of chemotherapie nodig en is er kans op bijwerkingen", aldus professor Leendert Looijenga, medisch celbioloog in het Erasmus MC Rotterdam.

Over Stichting Zaadbalkanker

Stichting Zaadbalkanker is de organisatie van en voor mannen die te maken hebben of hebben gehad met zaadbalkanker. De stichting is er ook voor partners, familie en/of vrienden. Stichting Zaadbalkanker biedt onder andere actuele informatie.

---Einde bericht---

Noot voor de redactie
Wilt u meer (wetenschappelijke) informatie over zaadbalkanker of een interview met een zaadbalkankerpatiënt? Neem contact op met Bert Roodhof (voorzitter Stichting Zaadbalkanker), voorzitter@zaadbalkanker.nl

Cijfers en het persbericht zijn hieronder te downloaden.

Deel deze pagina via: