Huisarts denkt niet aan zaadbalkanker

Datum: 2 februari 2015

Wereldkankerdag: ‘vroege diagnose van levensbelang’

Huisarts denkt niet aan zaadbalkanker

Utrecht – Huisartsen stellen bij zaadbalkanker vaak niet meteen de juiste diagnose en wachten met het doorsturen naar de uroloog. Dit terwijl het van levensbelang is om er op tijd bij te zijn. Wie er op tijd bij is, heeft meer dan 95 procent kans op genezing.

Stichting zaadbalkanker benadrukt dat het belangrijk is om een doctor’s delay te voorkomen. Vaak wordt zaadbalkanker pas laat ontdekt, hoewel de zwelling van de zaadbal die op kanker kan wijzen meestal al enige tijd duidelijk voelbaar is. Niet zelden is de zwelling pijnloos. De huisarts denkt in veel gevallen aan een ‘bijbalontsteking’ en schrijft dan antibiotica voor. Mannen kunnen ook klachten hebben door uitzaaiingen, zoals rugklachten. Het lichamelijk onderzoek breidt zich dan lang niet altijd uit tot de zaadballen.

Zaadbalkanker is de meest voorkomende kanker bij mannen tussen de 15 en 35 jaar. Nu zijn dat in Nederland jaarlijks 751 mannen. Meer dan een verdubbeling in 20 jaar! Dit blijkt uit recente cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland.

Wereldkankerdag

Het doel van Wereldkankerdag, elk jaar op 4 februari, is aandacht te vragen voor kanker en wat we er tegen kunnen doen. Vroege ontdekking van kanker is een belangrijk onderwerp van internationale Wereldkankerdag 2015. Voor de meeste kankersoorten geldt immers: hoe eerder je het ontdekt, des te groter de genezingskans, zo ook voor zaadbalkanker.

---Einde bericht---

Over Stichting Zaadbalkanker en het artikel
Stichting Zaadbalkanker is de organisatie van en voor mannen die te maken hebben of hebben gehad met zaadbalkanker. De stichting is er ook voor partners, familie en/of vrienden. Stichting zaadbalkanker biedt onder andere actuele informatie. Het artikel uit onze nieuwsbrief over het belang van het stellen van de juiste diagnose door de huisarts is te lezen op www.zaadbalkanker.nl/huisarts-cruciaal. Een uitgebreidere versie van dit artikel verschijnt eind februari 2015 in Modern Medicine, een Nederlands vakblad voor huisartsen.

Noot voor de redactie
Wilt u meer (wetenschappelijke) informatie over zaadbalkanker of een interview met een zaadbalkankerpatiënt? Kijk dan op www.zaadbalkanker.nl, of neem contact op met Gerrit-Jan Steenbergen, Voorzitter Stichting Zaadbalkanker, telefoonnummer 06 – 10 947 141, e-mail adres voorzitter@zaadbalkanker.nl.

Beeldmateriaal en het persbericht zijn hieronder te downloaden.

Deel deze pagina via: